Robert Jr. Caruso kokeili, miten helposti ChatGPT murskaa lähes 50 vuotta vanhan pelikonsolin shakissa. Konsoliksi valikoitu Atari 2600 ja sen Video Chess -peli.
![]() |
Video Chess julkaistiin vuonna 1979 |
Atari 2600 on kuuluisa siitä, että siinä ei ole lähestulkoon lainkaan työmuistia, vain 128 bittiä! Se on myös 1980-luvun mittapuulla vähän. Pelit ladattiin ROM-pankeista, joiden koko oli 4 kilotavua. Atarin 8-bittinen MOS Technology 6507 CPU eli prosessori tikittää vaatimattomalla 1.19 MHz taajudella.
MIten suorituskykyinen Atari 2600 on? Nykyajan kännykkä on vähintään 200 000 kertaa nopeampi, kuin Atari 2600. Koska niiden käyttämä arkkitehtuuri on täysin erilainen, ei niitä voi suoraan verrata.
Peli pelattiin aloittelija-tasolla ja Atari voitti sen yllättävän helposti.
Robert ei käyttänyt todellista Atari-konsolia vaan Stella-emulaattoria PC:llä. Atarin käyttämä malli laskee vain yhden tai kaksi siirtoa eteenpäin ja valitsee niistä lähestymistapansa.
Karri Gasparov on arvioinut, että tyypillisesti kokenut shakin pelaaja laskee kolmesta viiteen siirtoa eteenpäin, mutta voi pakottavassa tilanteessa laskea jopa 12-14 siirtoa eteenpäin. Parhaat tietokoneohjelmat laskevat ainakin 50 siirtoa eteenpäin, joten niillä on merkittävä etulyöntiasema.
Miksi ChatGPT ei pärjännyt näin alkeelliselle ohjelmalle? Se sekoitti eri pelinappuloiden merkityksen (esimerkiksi lähetin ja sotilaan) ja unohti pelitilanteen. Tämä johtuu siitä, että sen käyttämä LLM-malli ei osaa tallettaa pelitilannetta systemaattisesti.
Jos kysyt osaako chatGPT pelata shakkia, se väittää osaavansa ja kysyy haluaisitko pelata sitä vastaan. Eli se periaatteessa tuntee pelin säännöt ja pelaamislogiikan.
Koska jonkin pelin osaaminen vaatii sille suunitellun algoritmin, ei nykyiset tekoälymallit osaa pelata pelejä kovin hyvin. Niissäkin riittää siis vielä kehitettävää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Voit jättää kirjoitukseen liittyvän kommentin.